PROTEKTOR (2009)

Drama / Romantický / Válečný / Česko, 2009, 98 min

Režie: Marek Najbrt / Scénář: Benjamin Tuček, Robert Geisler, Marek Najbrt / Kamera: Miloslav Holman / Hudba: Midi Lidi / Hrají: Jana Plodková, Marek Daniel, Richard Stanke, Jiří Ornest, Klára Melíšková, Tomáš Měcháček, Sandra Nováková, Martin Myšička, Simon Schwarz, Josef Polášek, Jan Budař, Štěpán Rusín, Pavel Kryl, Adam Kubišta, Tomáš Žatečka, Cyril Drozda, Leoš Noha, Eduard Jenický, ...

CSFD

 pod patronací hejtmana Ústeckého kraje, za finanční podpory Ústeckého kraje a statutárního města Ústí nad Labem, ve spolupráci s Muzeem města Ústí nad Labem a Filmovou kanceláří Ústeckého kraje

program

10.00 - 23.00 Muzeum města
VÝSTAVA 100
18.00 - 19.30 Muzeum města
KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY VÝSTAVY - derniéra výstavy Historická filmové technika + přednáška o filmové historii města Ústí nad Labem
19.30 - 21.15 Muzeum města
MAGIE FILMOVÉ PROJEKCE
beseda s hosty a místními Rytíři filmového pásu
21.30 - 23.00 Muzeum města 
PROTEKTOR ČR 2009, 98 minut, režie : Marek Najbrt, 7 x Český lev    

hosté

Marek Najbrt (50 let)

Je absolventem Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a katedry dokumentární tvorby na pražské FAMU. Od svých dvaadvaceti let, v době od roku 1991 do roku 1998, realizoval jako scenárista a režisér řadu profesionálních, ale zpočátku také neprofesionálních audiovizuálních projektů. Mezi nejvýraznější akce patří realizace v pražském Divadle Archa, především multimediální představení Balkóny (1994) a Sedm splněných snů (1996 - 1997).
Ještě za studií na FAMU pracoval na hraném filmovém dokumentu Vynález Krásy (1994) či fabulované filmové koláži Akce člověk (1996). Následoval krátkometrážní hraný film Zprávy z domova (1999), dvě série zábavného televizního cyklu Kinetická encyklopedie všehomíra (1999 a 2000) a dokument Praha mizerná - Bílá hora a Ruzyně (2000). Natočil také dokumentární Film o filmu Rok ďábla (2002). V současnosti se zabývá především tvorbou celovečerních filmů. Úspěch zaznamenal už jeho režijní debut Mistři (2004). Film, na jehož scénáři spolupracoval s Benjaminem Tučkem a Robertem Geislerem, získal tři České lvy a množství jiných cen. Také další film ze společné dílny Najbrt - Geisler - Tuček Protektor (2009) má na svém kontě úspěchy. Získal například výroční cenu českých filmových kritiků Kristián za nejlepší hraný film, šest Českých lvů včetně kategorie "nejlepší film" a ceny kritiků, hlavní ceny na festivalech v Denveru, Syrakusách, Krakowě a Pécsi. Zúčastnil se soutěžních i nesoutěžních projekcí na cca 50 dalších festivalech a to včetně akcí světové třídy jako je Londýnský filmový festival či Mezinárodní filmový festival v Palm Springs. Protektor se rovněž dostal do distribuce v USA a několika dalších zemích. V období 2010 - 2011 se Marek Najbrt kromě práce na Polském filmu scenáristicky i režijně (17 dílů) podílel na úspěšném pětačtyřicetidílném seriálu z produkce HBO Terapie (2011), jehož druhá řada se začala natáčet v roce 2012. V posledním období jej proslavil seriál Kancelář Blaník (+ celovečerní film)podařená pohádka Čertí brko a komedie Polski film. .

Tomáš Měcháček (40 let) 

Tomáš Měcháček se narodil v 22. února 1979 v Ústí nad Labem. Maturitní zkoušku složil na ústeckém gymnáziu. Poté byl přijat na DAMU, kde vystudoval alternativní a loutkové herectví. V roce 1999 založil "hnutí mysli pro divadelní výzkum - MATAPA". Od roku 2001 je členem mezinárodní divadelní skupiny N. I. E. Od roku 2008 kočuje s komediální show "History of Czechs in 68 Minutes" a s představením pro děti "Sešli se tři a stalo se".  Objevil se v televizní pohádce Zlatá princezna (2001) a ve dvou televizních dramatech Tuláci (2001) a Takový slušný člověk (2001). V kině jste ho poprvé mohli spatřit v americké komedii Poslední prázdniny (2006), která se z části natáčela v ČR. Zahrál si tu lyžařského instruktora. Další filmovou roli si střihnul ve filmu Protektor (2009), kde hrál jednu z hlavních postav promítače Petra. V roce 2011 si zahrál v šesti krátkometrážních filmech, které byly natočeny v rámci kampaně na třídění odpadu. Objevil se také v několika televizních seriálech. Vystupoval ve stand-up comedy Na stojáka(2004) a spolu s Martinem Dejdarem moderoval zábavný pořad Vylomeniny(2013). Zahrál si i v reklamě. Kromě hraní se občas věnuje divadelní režii a formou workshopů herectví také vyučuje.

Kateřina Oujezdská

ředitelka castingové agentury a manželka Marka Najbrta se podílela na tvorbě mnoha významných českých filmů : Čertí brko 2018,  Bába z ledu 2016, Místa 2014,  Dva nula 2012, Jan Hus - mše za tři mrtvé muže 2009, Vratné lahve 2007, Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí 2006, Příběhy obyčejného Šílenství 2005,  Mistři 2004,  Národ sobě aneb České moře v osmnácti přílivech 2003, Čert ví proč 2003, Rok ďábla 2002, Bezúčelná procházka Jiřího Barty 1999, Mrtvej brouk 1998 ...

anotace

Co všechno jste ochotni zradit pro lásku?

Po oceňované hořké komedii ze současnosti Mistři natočil režisér Marek Najbrt opět ve spolupráci se spoluscenáristy Benjaminem Tučkem a Robertem Geislerem okupační drama Protektor. Název je odvozen nejen podle funkce nenáviděného Reinharda Heydricha v Protektorátu Čechy a Morava, ale má i širší konotace. Tak jako nacisté flagrantně popřeli význam slova protektor tedy ochránce, podobně se protagonista trpkého příběhu, rozhlasový reportér a hlasatel Emil Vrbata, stává během okupace z ochránce své židovské manželky, herečky Hany, jejím "protektorem". Opatrnický muž si totiž stále více zadává s nenáviděným režimem, přičemž se vymlouvá na nutnost zachránit ženu. Jejich vztah se však kvůli tomu postupně hroutí. Emil se zapletá s kolaborantskou kolegyní Věrou a s mladičkou novinářkou Kristou, Hana zase vyhledává přátelství s promítačem Petrem, který jí nabídne únik z tíživé reality pomocí morfia. Děj se odehrává v letech 1938-42, ale je rámován dnem atentátu na Heydricha. Souhrou bizarních náhod ve stejný den Emil z nutnosti ujede na ukradeném kole, a pak má strach, že by mohl být podezřelý ze zločinu, neboť běsnící nacisté pátrají po podobném kole jako po stěžejním důkazu. - Motiv kola (případně cyklistů) se stává klíčovým prvkem stylizace vyprávění (objevuje se v úvodních titulcích a je využíván k "předělům" podobně jako montáže dobových dokumentů), k níž patří i použití různého tónování obrazu. Tvůrci zručně pracují s dobovými atributy i s aspekty moderního retrofilmu. Využívají prostředí prvorepublikové kinematografie (scény z natáčení Hančina filmu, postava jejího kolegy Fantla apod.) a zachycují atmosféru válečného rozhlasu (jak v hlášeních, tak v sekvencích z rozhlasové budovy), jenž měl tehdy stejnou roli jako dnes televize. Podstatné jsou ovšem nadčasová "ideová" a morální dilemata, jež musejí protagonisté řešit. Charakterizace těchto problémů i postav je poněkud schematická, což ovšem odpovídá celkovému ladění snímku, který - též díky kvalitnímu hereckému obsazení - o hodně převyšuje letošní českou produkci. -tbk-