POUTA (2009)

Drama / Thriller / Psychologický / Česko / Slovensko, 2009, 140 min

Režie: Radim Špaček / Scénář: Ondřej Štindl / Kamera: Jaromír Kačer / Hudba: Tomáš Vtípil / Hrají: Ondřej Malý, Kristína Farkašová-Tormová, Luboš Veselý, Lukáš Latinák, Oldřich Kaiser, Ivana Uhlířová, Martin Finger, Roman Zach, Iva Pazderková, Barbora Milotová, Jiří Štrébl, Simona Peková, Jana Janěková, Svatopluk Matyáš, Filip Rajmont, Natálie Drabiščáková, Tomáš Bambušek, Tomáš Turek, Roman Slovák, Dušan Škubal, Leoš Noha, ..

CSFD

 pod záštitou rektora VŠB Technické univerzity Ostrava, za finanční podpory města Ostrava a ve spolupráci s FK Minikino a Moravskoslezskou filmovou kanceláří

program

12.00 - 22.00 u kina Vesmír

VÝSTAVA 100 -100. výročí českého optického průmyslu
18.00 - 20.30 kino Vesmír
POUTA ČR 2009, 35mm, 140 minut, režie : Radim Špaček / 5 x Český lev, 5 x cena české filmové kritiky
20.30 - 21.30 kino Vesmír
MAGIE FILMOVÉ PROJEKCE - beseda s hosty a Rytíři filmového pásu

hosté 

Radim Špaček

Absolvent režie na FAMU a herecké konzervatoře v Praze. Vytvořil hlavní roli ve filmu Karla Kachyni BLÁZNI A DĚVČÁTKA (1989). Od r.1991 pracoval na zahraničních koprodukcích jako asistent režie (Swing Kids, Catherine Courage, Il Giovanni Mussolini). Odjel do obleženého Sarajeva, kde v roce 1993 dokončil svůj první celovečerní film MLADÍ MUŽI POZNÁVAJÍ SVĚT (V roce 1995 obdržel Cenu Mezinárodní asociace filmových klubů a Cenu ekumenické poroty na MFF v Karlových Varech). FAMU absolvoval pozpátku vyprávěným filmem RYCHLÉ POHYBY OČÍ (1998). držel stipendium německé nadace DAAD na půlroční pobyt v Berlíně, kde vznikl scénář dosud nerealizovaného hraného celovečerního filmu Dobré úmysly. Režijně se pak podílel na dokumentárním filmu ZPRÁVA O STAVU SVĚTA (2001) natáčeného během zasedání MMF v září 2000 v Praze. Pro ČT režíroval magazín o současném výtvarném umění Artóza, multikulturní magazín Velký vůz a pořad věnovaný alternativní hudbě "60". V období tzv.televizní krize o ní natočil s kameramanem Davidem Čálkem dokument BEZESNÉ NOCI (2004). V roce 2004 se stal režisérem série o společenském chování ETIKETA, v roce 2006 stál u zrodu queer magazínu "Q" pro Českou televizi a na TV Prima režíroval seriál LETIŠTĚ (2006-7). V roce 2008 natočili spolu s Miroslavem Bambuškem dokumentární film BYSTANDER EFFECT (Efekt přihlížejícího), který má televizní premiéru 30.října 2008 v České televizi. Celovečerní film POUTA podle původního scénáře Ondřeje Štindla. Další filmy : 2019 Lesní vrah / 2018 Zlatý podraz / 2014 Místa ...

anotace

Thriller o temnotě a lásce, zničení a osvobození, vězení a útěku.

Psychologický thriller Radima Špačka Pouta, natočený podle scénáře novináře Ondřeje Štindla, má atypického protagonistu: příslušníka Státní bezpečnosti Antonína Rusnáka. Dosud vždy spolehlivý soudruh se náhle začne chovat podivně, což neunikne jeho kovanému nadřízenému, estébákovi ze staré školy majoru Janečkovi. Antonín se totiž zvláštním způsobem zamiluje do Kláry, která je milenkou sledovaného ženatého disidenta Tomáše. Z jeho potlačovaných emocí se stane posedlost, ventilovaná brutalitou vůči okolí, tedy nejen vůči Tomášovi, kterého posléze donutí k emigraci, ale i vůči Antonínově poddajné manželce a nakonec i vůči parťákovi, žoviálnímu fízlovi Martinu Husárovi. Muž si uvědomuje marasmus své existence, avšak kvůli pokřivenému charakteru se z něj nedokáže vymanit. Významnou roli v ději, odehrávajícím se v roce 1982 v Praze, má spisovatel Pavel, který estébákům práská a zároveň se tím před svými disidentskými přáteli vůbec netají. - Tvůrci sice zdůrazňují, že jejich příběh o moci manipulace a bezmoci proti ní má obecný charakter, to však nic nemění na tom, že je pevně zakotven v dobové realitě a velmi přesvědčivě vypovídá o dusivých letech normalizace. Jeho silnými stránkami jsou dobře napsaný scénář, vynikající charakterizace jednotlivých postav i jejich ztvárnění málo známými, především divadelními herci (s výjimkou Oldřicha Kaisera, který svou roli drakonického šéfa estébáků předvádí v zajímavé poloze), a nenápadné, leč přesné postižení dobové atmosféry. Někomu snad může vadit nadbytečná délka filmu a zejména tíživá depresivnost, odpovídající ovšem tématu. - Snímek se vymyká z polistopadové filmové tvorby a zpracováním závažné politicko-společenské látky znamená její posun.