NUDA V BRNĚ (2003)

Romantický / Komedie / Česko, 2003, 103 min

Režie: Vladimír Morávek / Scénář: Vladimír Morávek, Jan Budař / Kamera: Diviš Marek / Hudba: Jan Budař / Hrají: Kateřina Holánová, Jaroslava Pokorná, Petr Jeništa, Jan Budař, Marek Daniel, Miroslav Donutil, Arnošt Goldflam, Pavel Liška, Jiří Pecha, Martin Pechlát, Ivana Hloužková, Richard Krajčo, Pavla Tomicová, Filip Rajmont, Simona Peková, Ivana Uhlířová, Hynek Pech, Simona Babčáková, Pavel Zatloukal, ...

 za finanční podpory města Karviná a ve spolupráci s Městským domem kultury, kinem Centrum a Moravskoslezskou filmovou kanceláří  

program

16.00 - 22.00 v kině Centrum

VÝSTAVA 100 - 100. výročí českého optického průmyslu
18.00 - 19.30 kino Centrum
MAGIE FILMOVÉ PROJEKCE
beseda s hosty a Rytíři filmového pásu
19.30 - 21.00 kino Centrum
NUDA V BRNĚ - ČR 2003, 35mm, 103 minut, režie : Vladimír Morávek, 5 x Český lev

hosté

Vladimír Morávek (55 let)

Vladimír Morávek, český filmový a divadelní režisér, se narodil 9. dubna 1965. Vystudoval JAMU v Brně, obor činoherní režie. V letech 1989 až 1995 spolupracoval s Divadlem Husa na provázku v Brně, kde se režijně podílel např. na hrách 1980 čili Jak Lukáš V. a Sagvan T. vařili dort nebo Maryša. Od r. 1995 pracoval pro Klicperovo divadlo v Hradci Králové (hry Král Lear či Hamlet). Pak se vrací zpět do Brna.
Režíroval projekt Čechov Čechům, který se v Anketě Divadelních novin o inscenaci roku umístil na první příčce. Dostal několik cen jihomoravských dokumentaristů, mnohokrát byl nominován na Cenu Alfréda Radoka.
Jako televizní režisér natočil v produkci ČT desítky dokumentárních filmů a pár pohádek. Společně s Janem Budařem napsal scénáře k filmům NUDA V BRNĚ (2003) a HRUBEŠ A MAREŠ JSOU KAMARÁDI DO DEŠTĚ (2005), které také sám režíroval. Kromě toho režíroval i muzikál Excalibur v Divadle Ta Fantastika, a to do roku 2003. 

Pavla Tomicová

Pavla se narodila 25. června 1962 v Ráji (čtvrť v Karviné). Po maturitě na střední pedagogické škole rok učila, ale pak se dostala na katedru loutkářství na pražské DAMU. Za ztvárnění role Arkadinové v Rackovi byla nominována na Cenu Thálie, za roli Maryši získala Cenu Alfréda Radoka. Vidět jsme ji mohli i jako Blanche v Tramvaji do stanice touha, jež nastudovala jako host s pražským Dejvickým divadlem. Před filmovou kamerou se Pavla začala objevovat častěji až od roku 1998. Průlomem v její filmové kariéře byla role psycholožky Kulkové, partnerky Miroslava Donutila ve snímku NUDA V BRNĚ (2003) režiséra Vladimíra Morávka. Následovaly role ve SNOWBOARĎÁCÍCH (Nadržená), RAFŤÁCÍCH (matka Filipa), CRASH ROAD (opět matka), DOBLBA! (Sára) či v televizních seriálech BAZÉN (Zlatuše Šrámková)a ULICE (kadeřnice Simona Bláhová). 

anotace

Komedie navzdory osudu. Podle povídky Pavla Beďury "Standa debutuje". ... Filmový debut známého divadelního režiséra Vladimíra Morávka (nar. 1965) Nuda v Brně má neodlučný podtitul Komedie navzdory osudu. Ten naznačuje nejen potíže, jež musí na cestě za svým cílem překonat ústřední dvojice protagonistů, ale také překážky, jež zdolávali tvůrci filmu při jeho realizaci. - Nuda v Brně je složitě vystavěný i obtížně zařaditelný útvar, nejspíše pak smutná komedie, vymykající se výrazně z mainstreamu české polistopadové kinematografie. Sám režisér hovoří o "dojemném příběhu o lásce". Pro kontroverzního tvůrce, jehož divadelní inscenace vyvolávají často odsouzení či naopak nadšené přijetí, neznamená filmový debut přestup mezi filmové specialisty. Prostě jen ve spolupráci s iniciátorem projektu, producentem Čestmírem Kopeckým, se spoluscenáristou Janem Budařem a se spřízněnými herci (zejména z Morávkova domovského Klicperova divadla z Hradce Králové), dokázali dotáhnout do konce původní záměr "natočit si" film. - Výsledkem je originální počin, který téměř formou stylizovaného paradokumentu (včetně použití černobílého materiálu) odkazuje k nové vlně ze 60. let minulého století. - Velký podíl na filmu má zmíněný Jan Budař (dnes herec Divadla na Zábradlí), který je spoluscenáristou, nenapodobitelným představitelem hlavní mužské postavy Standy, ale též autorem původní hudby. Různé obměny aranžmá a interpretace (ústřední melodii nazpívala operní pěvkyně Eva Urbanová) "šansonovité" písně dotvářejí režisérovy variace na téma "hledání lásky a citu skrze sex, jako jeho prováděcí rituál." - Snímek je kaleidoskopem drobných událostí, provázených glosujícím komentářem. V průběhu jednoho dne a jedné noci se prolínají osudy několika obyvatel velkého maloměsta Brna. Odtud pochází mj. V. Morávek, J. Budař, ale také představitel tamní herecké veličiny Miroslav Donutil, takže snímek lze vnímat též jako laskavou parodii na vyhlášený brněnský patriotismus. - Mladý, mírně retardovaný hrdina Standa Pichlík se po roční "dopisové" známosti chystá na návštěvu u své milé, podobně postižené Olinky Šimákové, s níž se chystají na společně strávenou noc. Na cestě do Brna jej doprovází zkušenější bratr Jarda. Zatímco mladé bezelstné dvojici se jejich milostný záměr i přes různé komplikace zdaří, daleko zkušenější dvojice oné noci v sexu selhávají. V různých částech snímku se osudy jednotlivých postav protínají. - Film uzavírají dokumentární záběry ze svatby herce Pavla Lišky. -rapl-