JÍZDA (1994)

Komedie / Drama / Romantický / Road movie / Česko, 1994, 90 min

Režie: Jan Svěrák / Scénář: Martin Dostál, Jan Svěrák / Kamera: F. A. Brabec / Hudba: Radek Pastrňák / Hrají: Aňa Geislerová, Radek Pastrňák, Jakub Špalek, Filip Renč / Producenti: Klára Bukovská, Markéta Hájková / Střih: Alois Fišárek / Zvuk: Zbyněk Mikulík, Pavel Rejholec / Kostýmy: Jaroslava Pecharová

www.csfd.cz

za finanční podpory města Jihlava, kraje Vysočina, Vysočina Tourism a ve spolupráci s DKO Jihlava a projektu Filmová Vysočina 2019


program: pátek 7.6. Jihlava

10.00 - 21.00 park Gustava Mahlera
VÝSTAVA 100
20.00 - 21.30 DKO Jihlava
MAGIE FILMOVÝCH PROJEKCÍ - beseda s hosty a prezentace Filmové Vysočiny 2019
21.30 - 23.00 park G.Mahlera / DKO 
JÍZDA - projekce filmu  s hosty 

hosté


Jaroslava Pecharová (kostýmy, stavby)

slavná jihlavská rodačka - autorka kostýmů a návrhů do mnoha českých filmů a držitelka Českého lva za Bathory 

2015 Fotograf
2008 Bathory + Máj
2007 Bestiář
2004 Bolero
2003 Krysař
2002 Rok ďábla
2000 Kytice + Powers
1996 Král Ubu
1995 Situace vlka + Válka barev
1994 Akumulátor 1 +Jízda

F.A.Brabec (kameraman) 

František Antonín Brabec se narodil 30.11. 1954 v Praze, je českým kameramanem a režisérem. Mezi roky 1970-1974 navštěvoval Gymnázium Jana Nerudy. V té době vzniklo velké množství fotografických prací, za které získal několik ocenění v domácích amatérských soutěžích. V letech 1975-1981 studoval FAMU - obor filmová a televizní kamera. Při studiu točil profesionální krátké dokumentární filmy. V letech 1982 - 1992 pracoval F. A. Brabec ve Filmovém studiu Barrandov, zprvu jako asistent kamery, poté jako druhý kameraman a posléze jako samostatný kameraman.
S režiséry Martinem Bezouškou a Dušanem Kukalem natočil celovečerní film AEIOU, který byl z politických důvodů v distribuci uveden až o jedenáct let později od jeho vzniku. V roce 1984 natočil s režisérem Janem Svěrákem školní film SBOHEM NÁDRAŽÍČKO. Během jejich dlouholeté spolupráce vznika řada úspěšných reklamních spotů. Jeho kameramanským debutem se stal film ČAS SLUHŮ (1989) v reřii s Irenou Pavláskovou. Film byl oceněn Čestným uznáním na MFF v Cannes 1990, Zvlášní cenou poroty na MFF v Montealu 1990 a dalšími oceněními. V roce 1989 natočil s režísérem Juliusem Matulou film VOLNÁ NOHA. Roku 1990 vznikl film STAVENÍ s režií Miloše Zábranského. Natočil film OBECNÁ ŠKOLA, jež byl roku 1991 nominován na Oscara za nejlepší zahraniční film. Téhož roku stál za kamerou filmu Ireny Pavláskové CORPUS DELICTI. S polským režiserem Pavlem Trzaskou natočil film SMACZNEGO, TELEWIZORKU (1993), za který získal cenu za kameru na FF Bellinzone. Další film, na kterém se podílel s režiérem Janem Svěrákem, nese název AKUMULÁTOR 1 (1994). Tentýž film zvítězil V týdnu kritiky na MFF v Benátkách 1994 a Brabcovi přinesl Cenu literárního fondu za nejlepší kameru roku 1994. Ve stejném roce pokračoval ve spolupráci s J. Svěrákem, kde se podílel na vzniku komedie JÍZDA. Film získal Českého lva za nejlepší kameru roku 1994 a Křišťálový glóbus na MFF v Karlových varech 1995. S režisérem Janem Němcem natočil film JMÉNO KÓDU RUBIN (1995), uvedeného do kin na začátku roku 1997.
O dva roky poté se pyšnil svým režiním debutem ve filmu KRÁL UBU (1996), jež jako film získal několik ocenění: Cenu Zdeňka Podskalského za nejlepší debut na festivalu Hrnec smíchu v Novém Městě nad Metují, 7 nominací na Českého lva: kamera, střih, hudba, architekt, kostýmy, hlavní mužská role, vedlejší mužská role. Tři České lvy získal za kameru, hudbu a architekta. Famafest 99 (Portugalsko) - Grand Prix za nejlepší režii. Rok 2000 se stal zrodem adaptace šesti balad a jedné pohádky z Erbenovy sbírky Kytice. KYTICE měla 8 nominací na Českého lva: film roku, kamera, střih, hudba, zvuk, kostýmy, architekt, plakát, 4 České lvy zízkala za : kameru, hudbu, zvuk a plakát. Na Vinnie Festvalu v USA film obdržel Hlavní cenu.
F.A. Brabec se též podílel na výrobě mnoha reklam. Asi na 150 jako kameraman a dalších 50 i režíroval. Např. : Bohemia sekt, Expandia banka, American Express, KB - Tři králové, Platební karty, Commercial Union, Vlasta, Tetra Pack, Mazda 626, 323, 121, Xedos, Nella batole, Česká televize, Bariéry I, II, Amstel Beer, Zlatý bažant, Radegast, ČS Platební karty, Benzina, Znělky MOTÝLI (Nova), Orange-Globtel, Litovel Beer, emco, Kolonáda, Jupí Drink atd. Za reklamu Tetra Pack - Zlatý klinec - získal cenu Nejlepší reklama roku 1998 (Slovensko).

anotace

Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zelenám kabrioletu a horkých letních hrách.

Po zatím nejdražším českém filmovém projektu Akumulátor 1 se režisér Jan Svěrák a kameraman F.A. Brabec rozhodli natočit velmi levný a jednoduchý film. Příležitost dostali v okamžiku, když museli odsunout natáčení dalšího plánovaného snímku; na počátku léta tak vznikl scénář, na němž se Svěrák podílel s přítelem a bývalým kolegou z FAMU Martinem Dostálem. Do pouze "milionového" road movie po česku Jízda investovali jen jeho autoři a producenti (majitelé firmy Luxor: J. Svěrák, kameraman F.A. Brabec, producenti Přemysl Pražský a Bohdan Kysil). Na rozdíl od předchozích, po realizační i myšlenkové stránce značně komplikovaných Svěrákových filmů byla Jízda podřízena požadavkům rychlosti práce a nízkých nákladů. Devítičlenný štáb natáčel tři týdny v jihočeských exteriérech, v "polních" podmínkách a na zlevněný prošlý filmový materiál. Pro jednoduchý příběh o tom, jak "dva chlapci potkali dívku", potřeboval režisér jen tři herce a jeden starý kabriolet. V českém dialogu s typickým americkým příběhovým schematem (mj. Bezstarostná jízda, Thelma a Louise) se ovšem dvojice mladých mužů, Franta a Radek, nevydává na cestu k mexickým hranicím a s policií v patách; protože však nemají technický průkaz na auto a protože takové cestování jim vyhovuje, vyhýbají se frekventovaným silnicím. Kamarádské potulování po jihočeských silničkách nabyde nových rozměrů ve chvíli, kdy dvojice naloží do vozu hezkou a zvláštní dívku Aňu. Jízda se místy mění v honičku s dívčiným žárlivým ctitelem v černém opelu; uvnitř kabrioletu zase přítomnost nevinně provokativní spolucestující vytváří napětí, jemuž podléhá především impulzivní Radek. Dívka zaplétá své společníky vlastně do ničivé hry, jejíž konec nemůže být (v souladu s pravidly žánru) jiný než tragický. - Podle režisérových slov stačil zlehka nahozený scénář na necelou hodinu; zbytek byl improvizován během natáčení. Film je proto více sledem volně řazených epizod než dramaticky promyšleným tvarem. Jednoduše vypadající "náhodné" vyprávění však drží pohromadě díky naléhavé kráse obrazů F.A. Brabce a díky režisérovu osvědčenému vypravěčskému citu. Svěrák prostřednictvím jemně symbolických náznaků (krabička sirek, mravenci) buduje svou další úvahu o proporcích lidského konání. Bez "tradičního" scenáristického přispění režisérova otce Zdeňka má film drsnější a výrazněji generační charakter. - Vedle Jakuba Špalka a Anny Geislerové ve filmu herecky debutuje zpěvák ostravské skupiny Buty Radek Pastrňák, který je rovněž autorem hudby a písní k filmu. -ap-