GYMPL

Komedie / Drama / Česko, 2007, 110 min

Režie: Tomáš Vorel st. / Předloha: Tomáš Houška (kniha) / Scénář: Tomáš Houška, Tomáš Vorel st., Pavel Nosek / Kamera: Marek Jícha / Hudba: Wich, Indy, Patrik "Rytmus" Vrbovský, Tomáš Matonoha / Hrají: Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Martina Procházková, Lenka Jurošková, Zuzana Bydžovská, Max Kušiak, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková, Jiří Schmitzer, Milan Šteindler, Martin Zbrožek, Veronika Dobešová, Lenka Horáková, Pavel Telička, Marie Ludvíková, Tomáš Vorel st. ..

Český lev pro Zuzanu Bydžovskou - CSFD

 Pavel Čadík za finanční podpory Statutárního města České Budějovice a Ait-česko, ve spolupráci s Žižkárnou, kinem Kotva, Galerii 1 a Jihočeskou filmovou kanceláří uvádí

program

19.00 - 20.00 Žižkárna
VÝSTAVA 100
100. výročí českého optického průmyslu

STREET ART BATTLE + LIFE MUSICprezentace umění graffiti a hudby - Lex Barker (hip-hop)

20.00 - 21.15 Žižkárna
MAGIE FILMOVÉ PROJEKCE beseda s hosty a místními Rytíři filmového pásu
26.6. 21.15 - 23.00 Žižkárna
GYMPL

hosté 


Jiří Mádl

Českobudějovický rodák Jiří Mádl vystudoval tamní Biskupské gymnázium J. N. Neumanna. Velkým koníčkem mu původně byl lední hokej, který hrál více jak devět let. Když však v roce 2007 uspěl na konkurzu teenagerovské komedie Snowboarďáci, dal přednost herectví. V roce 2007 se hlásil na FAMU, u přijímacího řízení neuspěl. Po úspěšné premiéře Snowboarďáků se Jiří stal vyhledávaným hercem.  Prozatímním vrcholem Mádlovy herecké kariéry byl snímek Děti noci, v němž si svým výkonem po boku Marthy Issové vysloužil cenu Mezinárodního karlovarského filmového festivalu pro nejlepšího mužského herce v hlavní roli.  Mádl se vedle velkých filmových a televizních produkcí několikrát propůjčil také nezávislým krátkometrážním snímkům amatérského uskupení Trinity Pictures. Režijně debutoval v roce 2014 snímkem Pojedeme k moři, za který získal Cenu RWE za objev roku na Cenách české filmové kritiky. Poseldním jeho režijní snímkem je film NA STŘEŠE.

Marek Jícha (60 let)

Vystudoval Akademii múzických umění v Praze, Fakulta filmová a televizní - obor filmová kamera, MgA, v roce 2006 získal titul Docent. Po absolvovaní FAMU začal pracovat jako samostatný filmový kameraman a založil filmovou společnost LAMPA film PRAHA. Je řádným členem Asociace Českých kameramanů, od roku 1999 se stal členem prezidia AČK. Zastupuje AČK jako contact person v IMAGO - European federation of Cinematographers.
Od roku 2003 vyučuje kameru na pražské FAMU, v současné době je také vedoucím katedry kamery. Pedagogicky činný je i při výuce FAMU International nebo pro American University Washington D.C. a New York University. Píše občasné odborné články pro časopisy Cinepur, Film a Doba a působí jako porotce na filmových festivalech. Natočil 10 celovečerních filmů - Žiletky (Z. Tyc), Pramen života - Der Lebensborn (M. Cieslar), Vaterland - Lovecký deník (D. Jařab), Skřítek (T. Vorel), Gympl (T. Vorel); 14 dokumentárních filmů - Masky, šašci, démoni (R. Adler), Somewhere Better (M. Erdevički), Válka v paměti žen (D. Smržová), Řek Zorba (G. Aghathonikiadis); několik experimentálních filmů; 40 televizních klipů a řadu televizních pořadů. Za řadu filmů byl jako kameraman také oceněn. Byl dvakrát nominován na Českého lva a v roce 2005 získal cenu Asociace českých kameramanů za nejlepší kameru v hraném filmu.

anotace

Komedie o studentech, učitelích, rodičích a graffiti.

Ve snímku Gympl spojil režisér Tomáš Vorel tradiční studentskou komedii s fenoménem sprejerů. Vycházel přitom z knihy Graffiti Rules (2000), kterou napsal ředitel gymnázia Tomáš Houška, a ze zkušeností Pavla Noska, jenž byl kvůli sprejerství vyloučen ze školy. (Oba se s Vorlem podíleli i na scénáři.) Vznikla tak velmi hořká komedie, popisující neveselý stav českého školství, ale i značnou vyprázdněnost vzorku dnešních studentů. Kromě poněkud bezradného třídního Tomáše snad není ve filmu jediná kladná postava. Kantoři jsou předvedeni vesměs ve zkarikovaných podobách jako štvanci, nenávidějící "líné a zlé" žáky, studenti pak jako mládež bez sebemenšího zájmu o vzdělání. - Septimán Petr Kocourek je náruživým sprejerem a vyráží v noci do ulic s igelitkou plnou barev. Přes den si neustále maluje různé graffiťácké motivy. Má sice dívku Pavlu, ale příliš si jí nevšímá. K Petrovi se připojí spolužák Michal, pocházející z rodiny zbohatlického a křupanského podnikatele. Oba mladíci samozřejmě narazí na policii. Jejich jednoduchý příběh provázejí různé epizody ze školy i ze sprejerského prostředí (ty jsou snímány dokumentaristickým způsobem). Tvůrci věnují pozornost nejen zmíněným mladíkům a jejich nejbližšímu okolí (dívky Pavla a Klára, věčně zhulený apatický student, student šprt atd.), ale též učiteli Tomášovi a ředitelce Mirce. Zůstávají ovšem u pouhého konstatování, že žádná strana to nemá lehké. Do děje místy zasahují také rodiče (Petrova utrápená matka, popíjející vodku, Pavlin despotický otec, primitivní Michalův otec, řešící vše penězi). - Ve filmu se kromě "povinných" školních gagů (bzučení na češtináře), setkáme s odkazy na četné současné jevy (Pavlino sebopoškozování, učitel, který si přivydělává taxikařením, ředitelka, přeučená z ruštinářky na angličtinářku, vztah k drogám a k sexu atd.). Snímku, provázenému především hiphopovou hudbou, však schází jednotící linie, herecké výkony jsou nevyrovnané, a snaha postihnout mnoho věcí najednou je až příliš patrná. - Podobné téma měl film Sprejeři (2004; r. Benjamin Morgan), uvedený v kinodistribuci na DVD. -tbk-